3 kroki do firmy, która może działać bez Ciebie (i zarabiać dla Ciebie)!

3 kroki do firmy, która może działać bez Ciebie (i zarabiać dla Ciebie)!

with Brak komentarzy

Wyobraź sobie, że Twoja firma przynosi Ci zyski, a Ty doglądasz jej od czasu do czasu. Albo: robisz to, co lubisz, a na Twoje konto wpływa przychód pasywny. A może taka wizja: pracownicy wiedzą jak wykonać pracę, aby klient był zadowolony, a Ty zajmujesz się tym, co dla Ciebie istotne. To nie mrzonki, tylko konkretna organizacja biznesu! Zaczynamy od kluczowego i najbardziej pomijanego elementu zarazem.

1. Specjalizacja

Na początek zadam Ci dwa proste pytania:

  • Czy potrafisz w jednym zdaniu opisać, czym zajmuje się Twoja firma?
  • Czy osoba, która to słyszy, wie komu ją polecić?

Pomyśl o ludziach takich jak: Albert Einstein, Steve Jobs, Edie Murphy. Czy Ty tez kojarzysz jedną rzecz, jaka się zajmowali? A Coca-Cola, T-mobile, H&M? Od razu widzę napój, telefon i ubranie. A teraz wyobraź sobie: Twój stomatolog w cenniku ma usługi w pośrednictwie nieruchomości, a także copywriting. Jakie uczucia to w Tobie budzi?

Na jednym z warsztatów o prowadzeniu biznesu miałam okazję wcielić się w klienta. Prowadzący chciał polecić mi swoje usługi coachingowe. Usłyszałam, że pomaga osiągać cele ludziom, którzy chcą: rozwinąć swój biznes, czuja się wypaleni, schudnąć, poprawić relacje z bliskimi lub zyskać więcej czasu. Po pierwsze nie rozumiałam jak pomaga. Po drugie pomyślałam, ze jego usługi są od Sasa do lasa. Zapytana o to, czy nie chciałabym umówić się na bezpłatne spotkanie pomyślałam: „ale w sumie to po co?”. Nie zdecydowałabym się również polecić go moim znajomym. W końcu każdy ma jakiś dyskomfort w życiu, a polecanie jednego specjalisty jako remedium na wszelkie bóle to jak witaminki. Dobre na wszystko, tylko kto z nas je łyka?

Po co konkretnie Ci specjalizacja?

Specjalizacja Twojej firmy pomoże Ci udoskonalić ofertę. Skupiając się na jednej rzeczy jesteś w stanie osiągnąć w niej mistrzostwo. Możesz skoncentrować się na rozwijaniu produktu/usługi na tyle, że stanie się unikalną ofertą na rynku. Dzięki specjalizacji, nawet prowadząc biuro nieruchomości, możesz wyróżnić się znacząco na tle konkurencji. Blair Brandt (The Next Step Realty) pośredniczył w wynajmie mieszkań dla świeżo upieczonych absolwentów studiów, którzy przeprowadzali się do większych miast. Obecnie klienci firmy to studenci 350 kampusów w Europie i Stanach Zjednoczonych, a Brandt jest 24-letnim prezesem firmy na liście Forbes „30 under 30” w kategorii agencji nieruchomości.

Posiadanie specjalizacji to dopiero początek. Najlepsze jest to, co możesz zrobić następnie, czyli…

2. Tworzenie procesu

Dzięki specjalizacji masz możliwość jasno ustalić powtarzalny proces sprzedaży oferowanych towarów i usług. Doskonale opisuje to John Warrillow w książce „Stworzona do sprzedaży”. Alex, główny bohater, posiada agencję reklamową. Pod wpływem rad mentora decyduje się na specjalizację w zakresie projektowania logo. Na podstawie zdobytych doświadczeń ustala kolejne kroki procesu, dokładnie tak, jakby tworzył linię produkcyjną:

  1. krok: wizja – klient opisuje wizję produktu i cechy, które go wyróżniają.
  2. krok: personifikacja – klient otrzymuje ćwiczenia, w których nadaje osobowość logo.
  3. krok: wstępna koncepcja – grafik odręcznie przygotowuje wstępne projekty logo
  4. krok: wersja czarno-biała – klient ocenia projekt logo i dobiera kolory.
  5. krok: końcowa wersja projektu – klient otrzymuje cały system identyfikacji wizualnej.

Dzięki uporządkowanym działaniom Alex może wraz w współpracownikami dopracowywać szczegóły procesu. W tym momencie następuje też weryfikacja umiejętności pracowników, a nawet zmiany w zespole. Wszystko po to, aby każdy znał swoje zadania, miał zakres odpowiedzialności i mógł skupić się na jednej rzeczy najdokładniej jak potrafi (specjalizacja!). Z czasem funkcjonowanie firmy zaczyna być bardziej zorganizowane i zharmonizowane. Alex zaczyna koncentrować na rozwijaniu biznesu, a nie kontrolowaniu każdego wykonywanego projektu.

Jesteś jednoosobową firmą nazywaną człowiekiem orkiestrą? Tym bardziej zastanów się nad procesami, które pomogą Ci efektywniej zorganizować pracę. Uważnie przeanalizuj swoje działania i odpowiedz na pytania:

  • Od czego rozpoczynasz pracę z klientem?
  • Co robisz później?
  • Co robisz następnie?
  • Co jest kolejnym krokiem?

Albo inaczej: po czym poznajesz, że Twoja praca posuwa się do przodu? Jakie czynności wykonujesz, zanim uznasz pracę za zakończoną? Daj sobie 5 minut i zapisz na kartce wszytko co przychodzi Ci do głowy. Następnie pogrupuj czynności i uszereguj w najczęstszej kolejności wykonywania. Wykonane kilka razy naprawdę działa i powoduje, że z najbardziej chaotycznych działań wyłania się jasny schemat.

Jaki korzyści daje stworzenie procesu?

  • Organizacja czasu i przestrzeni – każdy z etapów może stanowić oddzielny folder na komputerze, dzień tygodnia, w którym się na nim skupiasz lub miejsce do składnia dokumentów. Zastanów się jak jeszcze możesz je wykorzystać?
  • Możliwość klarownego przedstawienia oferty klientowi – szczególnie cenne w przypadku usług. Schemat procesu pomoże Ci opakować usługę niczym produkt i prościej wyjaśnić drogę, którą klient przejdzie z Tobą i/lub Twoją firmą.
  • Nowe pomysły na zarabianie – być może poszczególne fragmenty procesu nadają się do sprzedaży jako osobne produkty?
  • Oszczędność energii i więcej wolności, ponieważ do gry wchodzi…

3. Automatyzacja

Załóżmy, że tak jak Alex znasz kolejne kroki procesu, dokładnie tak, jakbyś stworzył linię produkcyjną. Jakie są niektóre z najlepszych sposobów w jakie mogłabyś/mógłbyś je wykorzystać?

Alex zatrudnił przedstawicieli handlowych, którzy pozyskiwali nowych klientów. Świetnie przeszkolony zespół wiedział, co zrobić, aby zadowolić klienta, a Alex miał więcej czasu dla siebie. Jeden z moich klientów zdecydował się na stworzenie księgi procesów dla pracowników i zatrudnienie „prawej ręki”, która przejmie większą część jego obowiązków. Jesteś firmą jednoosobową? Ariadna Wiczling, David Garland czy Derek Halpren uczą jak stworzyć kurs online i przekuć proces w dochód pasywny. Pat Flynn z kolei zachęca do wydania e-booka, który będzie zarabiał dla Ciebie i niósł pomoc innym. A może czas na powiększenie działalności i poszukanie współpracowników? Możliwości jest naprawdę mnóstwo! Pytanie, co Ty jako przedsiębiorca wybierasz?

Automatyzacja od zaraz

Na opisywane kroki niewątpliwie trzeba poświęcić swój czas i uwagę. Przy dużej ilości zadań spróbuj małego ćwiczenia: pomyśl o jednej rzeczy, która zautomatyzowana sprawi, że wszystkie inne staną się mniej palące. W mojej firmie dzięki wprowadzeniu rejestracji internetowej, zaoszczędziłam do 2h dziennie i mogłam skupić się na kolejnych działaniach. Być może pomoże Ci przygotowanie szablonów odpowiedzi w programie pocztowym lub ustawienie ciekawego autorespondera, który pomoże Ci zadbać o relacje z klientami? Niezależnie od pomysłu pamiętaj o tym, że rozwój technologii nieustannie sprzyja automatyzacji i Tobie. Małymi krokami możesz dojść wszędzie, gdzie chcesz!

 

MIEĆ CZAS I FIRMĘ? TO MOŻLIWE!
Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatny WORKBOOK, dzięki któremu postawisz swoje pierwsze solidne kroki w kierunku większej ilości czasu dla siebie.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
PORZĄDKOWANIE ZADAŃ
Zapisz się na newsletter i otrzymaj PDF, który na jednej stronie przeprowadzi Cię przez proces porządkowania zadań.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
POTWIERDŹ E-MAIL
Sprawdź proszę pocztę i potwierdź maila, klikając w wysłany link. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany do strony z plikiem PDF.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
Jeżeli go nie widzisz, sprawdź SPAM - mógł tam trafić przez pomyłkę.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ MACIERZY IDEI, aby uporządkować swoje pomysły i wybrać te najpotrzebniejsze właśnie teraz!
Fantastycznie! Email
z linkiem już do Ciebie leci!
Jeżeli nie znajdziesz wiadomości w swojej skrzynce to zajrzyj do folderu SPAM - być może tam wylądował.
Pobierz darmową listę narzędzi
Zapisz się na listę i pobierz listę narzędzi do automatyzacji i rozwijania firmy wraz z praktycznym opisem, której sama używam!
Hurra, bezpłatne narzędzie za chwilkę będzie w Twoich rękach!
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ DIAGNOSTYKI FIRMY, aby sprawdzić na ile dokładnie Twoja firma jest dopasowana do Ciebie.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz LISTĘ 18 PRZEKONAŃ I UNIWERSALNĄ METODĘ ICH ZMIANY, aby Twoja firma mogła się sprawnie rozwijać w zgodzie z Tobą!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz ARKUSZ TWORZENIA MODELU OFEROWANIA , aby nadać konkretna strukturę Twojej ofercie i przyciągnąć prawdziwych klientów!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz narzędzie do UPORZĄDKOWANIA ZADAŃ WŁAŚCICIELKI, aby wiedzieć, czym naprawdę masz się zająć we własnej firmie teraz!
ZNAJDŹ KLIENTA IDEALNEGO I DOPASUJ DO NIEGO OFERTĘ
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
1-MINUTOWA DIAGNOSTYKA TWOJEJ FIRMY
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
ZAMKNIĘCIE FIRMY - KIEDY POWIEDZIEĆ SOBIE DOŚĆ?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NOTATKI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
KLAROWNEJ WYCENY TWOJEGO CZASU
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ ARKUSZ DO OBLICZENIA
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
UPORZĄDKUJ FIRMĘ W 5 DNI!
ZAPISZ SIĘ NA WYZWANIE I KROK PO KROKU
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
  • zdiagnozujesz obszary, które działają, a które są do poprawienia
  • określisz komu konkretnie służy Twoja firma i jak docierać do właściwych klientów
  • jasno określisz cel biznesowy, aby pracować sprawniej i efektywniej
Przekonania blokujące rozwój firmy i jak sobie z nimi poradzić
Zapisz się na listę i zarezerwuj miejsce na webinar
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
STWÓRZ KLAROWNE GRANICE - SPECJALNE NARZĘDZIE
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
21 PRAKTYCZNYCH SPOSOBÓW, ABY ZARABIAĆ WIĘCEJ PRACUJĄC MNIEJ
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ CHECKLISTĘ Z OPISEM
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
JAK DOPASOWAĆ MODEL FIRMY DO SIEBIE?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ PRAKTYCZNE NOTATKI PDF Z LINKAMI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.