Jak wyrzucić firmę z głowy, gdy myślisz o niej non-stop?

940 492 Wolna we własnej firmie

Pewnie masz takie momenty, w których przed zaśnięciem wałkujesz w głowie biznesowy temat. Albo zupełnie nieoczekiwanie, bawiąc się z dzieckiem, zaczynasz analizować sytuację w Twojej firmie. Znasz to uczucie niepokoju i wątpliwości nachodzące cię w wonych chwilach? Każdej z nas się to zdarza!

Jak zatem przestać myśleć o firmie non stop i zabrać się do konstruktywnego działania. Dzisiaj wszystko stanie się jasne! Gotowa? Zaczynamy!

 

Obejrzyj specjalne wideo:

 

lub wysłuchaj w formie audio:

 

Może Ci pomóc: 3-minutowa Diagnostyka Firmy (pobierz)

 

Transkrypcja:

O czym naprawdę myślisz?

Pierwszym krokiem jest zrozumienie, co tak naprawdę siedzi w twojej głowie. Czasami jest to tylko uczucie niepokoju lub poddenerwowania. Innym razem to może być miks różnych, pozornie niespójnych ze sobą myśli. Kluczem jest zrozumienie, o co tak NAPRAWDĘ ci chodzi.

Chciałabym, abyś skupiła się na chwilę – teraz albo w trakcie spaceru. Pomyśl – czego głównie dotyczą twoje myśli, wątpliwości lub obawy? Chciałabym, abyś zeszła tak głęboko, jak tylko się da.

Z moich obserwacji wynika, że są dwa obszary, które najczęściej pojawiają się na samym dnie tych naszych biznesowych dylematów i rozterek. To one mogą ułatwić ci teraz zrozumienie samej siebie.

TOP 1: pieniądze

Pierwszym i zdecydowanie najczęstszym jest temat pieniędzy. Tak, temat pieniędzy i zarabiania. Te dylematy mogą dotyczyć tego, jak pozyskać większą ilość klientów, jak wprowadzić nowy produkty czy usługi i to budzi w tobie jakieś uczucie niepewności.

Być może masz pracownika i zastanawiasz się, co się wydarzy, gdy odejdzie albo nagle będzie potrzebował wziąć dłuższy urlop. Być może martwisz się o to, co się wydarzy z firmą, jeśli ty sama będziesz chciała pobyć chwilę poza nią albo na przykład zachorujesz. Tak naprawdę pod tymi wszystkimi myślami mogą kryć się kluczowe pytania:

  • na czym będę zarabiać w swojej firmie?
  • jakie pieniądze będę zarabiać?
  • czy te pieniądze faktycznie pozwolą mi pozostać na takim poziomie, na jakim żyję, czy pozwolą mi wskoczyć na poziom wyżej, czy pozwolą mi opłacić rachunki, czy pozwolą mi mieć pieniądze na moje życie osobiste?

TOP 2: satysfakcja

Drugim obszarem może być temat satysfakcji. Z tym tematem łączą się takie dylematy jak:

  • czy na pewno to, co robię w firmie jest tym, co ja lubię robić?
  • czy ja na pewno lubię swoich klientów?
  • czy na pewno każdego dnia mam styczność z ludźmi, z którymi chcę mieć styczność/ którzy są moimi wymarzonym klientami?
  • czy energia, którą wkładam w firmę jest proporcjonalna do tego, co z niej otrzymuję, czyli tego, na ile czuję się podbudowana, wzmocniona tym, co robię?

Nie zawsze jest tak, że brakuje nam pieniędzy, czasami brakuje czegoś więcej. Jest to właśnie ta – ogólnie przeze mnie nazywana – satysfakcja. Może być tak, że po prostu czujesz się przemęczona i niby wszystko w firmie jest OK, ale robisz zdecydowanie za dużo. Lub spędzasz w niej zbyt wiele czasu i po prostu masz jej już serdecznie dosyć.

Wspólny mianownik = szybsze rozwiązanie

Zlokalizuj, co tak naprawdę jest tym podstawowym, bazowym obszarem, do czego sprowadzają się twoje wszystkie dylematy. Bywa tak, że wydaje ci się, że myślisz o bardzo, bardzo wielu aspektach prowadzenia firmy, a finalnie chodzi o to, czy firma zarobi i czy ta przyszłość będzie zapewniona.

Może Ci w tym pomóc proste narzędzie tj. 3-minutowa Diagnostyka Firmy do pobrania TUTAJ.szybka diagnostyka firmy

 

A kiedy wiesz już, o co chodzi, możesz zacząć szukać rozwiązania. Poniżej mam dla ciebie sześć sposobów, które pomogą ci wyrzucić firmę z głowy i zachować większą wolność i swobodę poza pracą.

Strategia #1: ultra-prosty bilans

Jeżeli twoje zamartwianie się dotyczy finansów, to przyszedł czas, abyś zrobiła bardzo prosty bilans. Dosłownie dwie kolumny: przychody i koszty z ostatnich trzech, sześciu, a jeżeli masz ochotę, z ostatnich dwunastu miesięcy.

Weź miesięczne rozliczenie od księgowej i po prostu podziel tabelę na miesiące, wstawiając właściwe przychody i koszty. Sprawdź, jakie produkty i usługi wygenerowały największy zysk. Czy poszczególne miesiące różnią się miedzy sobą? A może zauważasz specyficzny trend?

Czego w ten sposób się dowiesz? Przede wszystkim – ile faktycznie zarabiasz. Inaczej – jak się mają koszty do przychodów i co się opłaca.

Bo być może okaże się, że zarabiasz całkiem nieźle, ale i tak wszystko, co zarobisz, wydajesz. Wtedy to nie jest dylemat biznesowy, ale bardziej kwestia zarządzania twoim budżetem. Możesz też zauważyć, że potrzebna jest inna strategia marketingowa, bo np. twoje produkty i usługi przestały się z jakiegoś powodu sprzedawać. A może trzeba je odświeżyć, odrestaurować, na nowo zapytać klientów, czego potrzebują.

Dzięki liczbom w tej tabeli będziesz miała najprostsze, ale jednak bardzo konkretne statystyki.  Dzięki temu łatwiej będzie ci podjąć kolejne kroki. Mając cyfry przed sobą poczujesz dużo większy spokój. Będziesz po prostu wiedziała, na czym konkretnie stoisz i w którą stronę powinnaś teraz zmierzać. 

A kiedy już będziesz miała pierwsze wnioski, możesz wdrożyć strategię numer dwa.

Strategia #2: twój plan przychodów na najbliższe trzy miesiące

Wiesz już, co jest realne, wiesz też, ile chciałabyś zarabiać albo ile pieniędzy potrzebujesz, żeby zapewnić sobie pewien standard życia. Czas zatem realnie wziąć się do pracy i zaplanować kroki milowe. Nie musisz planować działań na  wszystkie dni przez kolejne dziewięćdziesiąt. Wypisz sobie konkretnie: do czego chcesz zmierzać, jaki jest twój finalny rezultat i jakie działania cię tam doprowadzą.

Będziesz miała większą jasność, czym się konkretnie zająć, a co sobie po prostu odpuścić. Być może nowa strona internetowa wcale nie doprowadzi cię do tego, że zarobisz w najbliższym miesiącu 10000 zł? 

Strategia #3: lista działań na kolejny dzień (może być na karteczce!)

Jeżeli czujesz, że masz dużo spraw, które potrzebujesz ogarnąć, koniecznie spisuj wszystkie działania na następne dni. Rób to przynajmniej na dzień przed kolejnym porankiem tak, żebyś kładąc się spać, miała głowę wolną. Od tych wszystkich checklist, od tego, co jutro jest ważne, co trzeba załatwić, co trzeba opłacić, co jest bardzo pilne, o czym nie wolno absolutnie zapomnieć (znam to doskonale).

Kiedy sprawy do zrobienia nie są zapisane i siedzą w twojej głowie, to oczywiście będziesz o nich pamiętać, ale kosztem ciągłego przypominania sobie. Łącznie z tym momentem przed zaśnięciem.

Po zakończeniu pracy po prostu spisz prostą listę na karteczce czy gdziekolwiek indziej tak, żebyś następnego dnia wiedziała, co też takiego ważnego musisz zrobić.

Możesz też trzymać taką kartkę i długopis przy łóżku. Gdy odpalą ci się myśli „o jejku, jejku, co ja jutro muszę zrobić”, po prostu zapisz to, co przychodzi ci do głowy i daj odetchnąć umysłowi.

Strategia #4: automatyzacja i delegowanie zadań

Być może nadszedł w twojej firmie taki moment, że czas trochę rozładować napięcie i obowiązki, które masz i po prostu… zacząć część działań automatyzować lub podzlecić je komuś! Jest multum możliwości tj. automatyczna wysyłka maili, które pozwolą ci zaoszczędzić czas i wykonają część pracy za ciebie.

Nawet jeśli miałoby to być zdjęcie z ciebie tworzenia grafik (co np zajmuje Ci 2h w tygodniu) to są aż dwie godziny w ciągu tygodnia! Dodatkowo odpoczniesz, bo.. będziesz miała dużo mniej pracy umysłowej. Wiesz, tego analizowania, jak to zrobić, czy to pasuje i jakie kolory zastosować.

Jeżeli masz taką możliwość, zacznij podzlecać zadania albo automatyzować działania w swojej firmie, a poczujesz dużo większą ulgę. Tym samym twoja checklista znacząco się zmniejszy i da ci to o wiele większe poczucie spokoju.

Strategia #5: wyrzuć to z siebie!

Idziemy do strategii numer pięć, niezwykle ważnej, a często pomijanej. Po prostu porozmawiaj z kimś, z kim możesz swobodnie porozmawiać.

Nie chodzi tutaj o jakieś porady, doradztwo, coaching – oczywiście jeżeli tego potrzebujesz, to sięgnij po nie – ale o to, aby usłyszeć samą siebie. Aby móc się zwyczajnie wygadać i popatrzeć na całą sytuację oczami innej osoby. To jest niezwykle ważne i bardzo uspokajające.

Może się też okazać, że tak naprawdę wszystko jest w porządku, tylko z powodu przekonania, że „jeżeli jest dobrze, to zaraz musi się coś wydarzyć”, sama generujesz w sobie niepokoje, które nic wspólnego z rzeczywistością nie mają. Rozmowa pomoże Ci to dostrzec dużo szybciej!

Stategia #6: biznesowy detoks

Po to, żeby dać umysłowi trochę odpocząć od tego całego biznesowego zgiełku, mamy niezwykle ważną strategię numer sześć: zrób sobie biznesowy detoks.

Wiem, łatwo powiedzieć, trudniej zrobić, ale uwierz mi – to jest możliwe. Mało tego, im bardziej regularnie będziesz go robić, tym łatwiej potem będzie ci znaleźć na niego czas i odpowiedni moment.

Co oznacza biznesowy detoks? Przynajmniej na jeden dzień, jeżeli możesz, odetnij się od telefonu, social mediów, uruchomienia komputera i czytania maili i… bądź z naturą.

Wyjdź do natury, wybierz las, jezioro, góry – co lubisz. Już zwykły spacer po polu da ci mnóstwo energii, której potrzebujesz. Jeżeli masz taką ochotę i to cię również regeneruje, spędź ten czas z twoją rodziną bądź ze znajomymi.

Pozwól sobie zobaczyć, że świat to nie tylko biznes i firma. Naukowcy mówią, że przynajmniej raz w roku powinniśmy zrobić sobie minimum czternastodniowe wakacje po to, żeby doświadczyć innych smaków życia. Zobaczyć jego inną perspektywę i faktycznie totalnie odciąć się od nawykowego myślenia o tym, co w życiu i pracy “trzeba” zrobić.

Jeżeli nie masz możliwości wyjechać na dwa tygodnie, to w weekend albo w inny dowolny dzień, raz w tygodniu, po prostu rób sobie detoks, o którym napisałam na początku. Większy spokój ducha gwarantowany!

Nie rób tego ani chwili dłużej!

Pamiętaj, że im dłużej tkwisz zawieszeniu i pozwalasz sobie generować niepokoje na temat własnego biznesu, tym bardziej utrwalasz w sobie nawyk zamartwiania się.

Po prostu zdiagnozuj, o co tak naprawdę chodzi np.  z pomocą 3-minutowej Diagnostyki Firmy, a później jak najszybciej zaopiekuj się tymi tematami, które chodzą po twojej głowie.

Nawet jeżeli miałoby to być przeanalizowanie tego, co to jest, spisanie i odłożenie wniosków na bok, jako zadania do wykonania na później.

Dzięki temu będziesz miała poczucie, że zajęłaś się tematem i wiesz, o co chodzi. A we właściwym czasie będziesz gotowa do dalszego działania z większym spokojem i pewnością siebie. Czego bardzo gorąco ci życzę.

Jestem ciekawa, jak z tym jest u Ciebie? Daj proszę znać w komentarzu, jak się czujesz, jeżeli chodzi o twoją firmę. Czy zdarza ci się myśleć o niej niemal non stop? Jeżeli masz swoje strategie na to, by się odciąć od takiego myślenia, to bardzo chętnie je poznam!

Powodzenia,

Dorota

 

MIEĆ CZAS I FIRMĘ? TO MOŻLIWE!
Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatny WORKBOOK, dzięki któremu postawisz swoje pierwsze solidne kroki w kierunku większej ilości czasu dla siebie.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
PORZĄDKOWANIE ZADAŃ
Zapisz się na newsletter i otrzymaj PDF, który na jednej stronie przeprowadzi Cię przez proces porządkowania zadań.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
POTWIERDŹ E-MAIL
Sprawdź proszę pocztę i potwierdź maila, klikając w wysłany link. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany do strony z plikiem PDF.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
Jeżeli go nie widzisz, sprawdź SPAM - mógł tam trafić przez pomyłkę.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ MACIERZY IDEI, aby uporządkować swoje pomysły i wybrać te najpotrzebniejsze właśnie teraz!
Fantastycznie! Email
z linkiem już do Ciebie leci!
Jeżeli nie znajdziesz wiadomości w swojej skrzynce to zajrzyj do folderu SPAM - być może tam wylądował.
Pobierz darmową listę narzędzi
Zapisz się na listę i pobierz listę narzędzi do automatyzacji i rozwijania firmy wraz z praktycznym opisem, której sama używam!
Hurra, bezpłatne narzędzie za chwilkę będzie w Twoich rękach!
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ DIAGNOSTYKI FIRMY, aby sprawdzić na ile dokładnie Twoja firma jest dopasowana do Ciebie.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz LISTĘ 18 PRZEKONAŃ I UNIWERSALNĄ METODĘ ICH ZMIANY, aby Twoja firma mogła się sprawnie rozwijać w zgodzie z Tobą!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz ARKUSZ TWORZENIA MODELU OFEROWANIA , aby nadać konkretna strukturę Twojej ofercie i przyciągnąć prawdziwych klientów!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz narzędzie do UPORZĄDKOWANIA ZADAŃ WŁAŚCICIELKI, aby wiedzieć, czym naprawdę masz się zająć we własnej firmie teraz!
ZNAJDŹ KLIENTA IDEALNEGO I DOPASUJ DO NIEGO OFERTĘ
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
3-MINUTOWA DIAGNOSTYKA TWOJEJ FIRMY
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
ZAMKNIĘCIE FIRMY - KIEDY POWIEDZIEĆ SOBIE DOŚĆ?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NOTATKI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
KLAROWNEJ WYCENY TWOJEGO CZASU
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ ARKUSZ DO OBLICZENIA
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
UPORZĄDKUJ FIRMĘ W 5 DNI!
ZAPISZ SIĘ NA WYZWANIE I KROK PO KROKU
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
  • zdiagnozujesz obszary, które działają, a które są do poprawienia
  • określisz komu konkretnie służy Twoja firma i jak docierać do właściwych klientów
  • jasno określisz cel biznesowy, aby pracować sprawniej i efektywniej
Przekonania blokujące rozwój firmy i jak sobie z nimi poradzić
Zapisz się na listę i zarezerwuj miejsce na webinar
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
STWÓRZ KLAROWNE GRANICE - SPECJALNE NARZĘDZIE
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
21 PRAKTYCZNYCH SPOSOBÓW, ABY ZARABIAĆ WIĘCEJ PRACUJĄC MNIEJ
POBIERZ CHECKLISTĘ Z OPISEM
Twój adres jest tutaj bezpieczny.
JAK DOPASOWAĆ MODEL FIRMY DO SIEBIE?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ PRAKTYCZNE NOTATKI PDF Z LINKAMI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.