kiedy i jak zatrudnić pierwszego pracownika Wolna we Własnej Firmie

Kiedy i jak zatrudnić pierwszego pracownika?

940 492 Wolna we własnej firmie

Kiedy i jak zatrudnić pierwszego pracownika?

WOLNA WE WŁASNEJ FIRMIE SHOW – odc. 5

Na zatrudnienie pierwszego pracownika jesteś gotowa wtedy, kiedy ta myśl do Ciebie w ogóle przyjdzie. Jestem przekonana, że u tych z Was, które są na takim poziomie biznesu, gdzie jeszcze nie myślą o pracowniku, ta myśl nawet się nie pojawia. Jeżeli jednak się pojawi i zastanawiasz się nad tym, czy to już czas zacząć podzlecać pomniejsze zadania, to znak, że to już jest “ten” moment.

Kiedy jesteś gotowa na pracownika?

1. Wiesz, co chcesz oddelegować

Wiem, że to banał, ale z drugiej strony naprawdę niewiele z nas ma konkretną listę zadań do oddelegowania. Jeżeli dopiero się do takiej listy przymierzasz – zachęcam, żebyś w trakcie swojej pracy na bieżąco notowała wszystkie zadania, które czujesz, że możesz oddelegować.

2. Czujesz, że przyszedł moment na krok naprzód

Idźmy troszeczkę dalej i głębiej. Kiedy jesteś gotowa zaufać drugiemu człowiekowi? W tym, że dobrze wykona swoją pracę? Że chce faktycznie współtworzyć z Tobą firmę? To wątek, który jest niezwykle ważny. Kiedy jesteś gotowa na zatrudnienie pierwszego pracownika? Otóż, kiedy wierzysz, że kolejna osoba w firmie to krok do rozwoju.

To nie jest krok w kierunku większej ilości czasu poświęcanej na wdrożenie kogoś.

Nie jest to krok w kierunku większego zamieszania.

To nie jest też krok w kierunku “Teraz będę super odpowiedzialna za ludzi i generalnie to trochę się tego boję”.

A tym bardziej to nie jest krok w kierunku “Teraz muszę zacząć kontrolować i robić karty pracy”.

Trochę się z tego śmieję, ale mam nadzieję, że czujesz, co mam na myśli. To nic innego jak krok w kierunku większej lekkości w prowadzeniu biznesu.

3. Przewidujesz zwielokrotnienie przychodu

Jakie są jeszcze sposoby na rozpoznanie, kiedy jesteś gotowa zatrudnić pierwszego pracownika? Kiedy zakładasz, że przychód w Twojej firmie się zwielokrotni. A pracownik, który do Ciebie dołączy, będzie zarabiał pieniądze i pomnoży przychód Twojej firmy.

Kiedyś sama zaczynałam od punktu, w którym sprawdzałam, czy jeśli będę pracować tak, jak pracuję, to będzie mnie stać na pracownika i czy zarobię na jego wynagrodzenie. Pamiętam, że moja pierwsza myśl brzmiała: “Nieważne, co ze mną. Ważne, żeby ten pracownik miał zapłacone, więc będę harować tak długo i ciężko jak tylko się da, żeby zapracować na jego pensję”. I to już było moim pierwszym błędem, zanim zaczęłam kogokolwiek szukać.

4. Potrafisz stawiać granice

Uważam, że bardzo ważnym jest, żeby umieć postawić granicę drugiemu człowiekowi. Wiedzieć, że do określonego momentu na coś się godzę i coś jest dla mnie w porządku, a od określonego momentu mówię stanowcze “nie”.

Umiejętność stawiania granic w ścisłej współpracy z drugim człowiekiem, z którym często kontaktujemy się prawie każdego dnia, jest czymś, co jest mega istotne.

5. Umiesz przekazać wizję firmy

Często spotykam się ze zdaniem, że jest to niby oczywiste, ale kiedy zadaję pytanie: “Jak chciałabyś zainspirować tą osobę, żeby pracowała w duchu, w którym pracujesz? Po to, żeby ta firma faktycznie dalej miała ten klimat i żeby wartości, które sprawiły, że założyłaś firmę, nadal zostały podtrzymane?” to zazwyczaj słyszę: “Nie wiem”.

Zastanów się, dlaczego ta osoba w ogóle miałaby chcieć u Ciebie pracować i rozwijać? Tylko dlatego, że będzie miała dzięki temu pracę i pieniądze?

Wiesz, pieniądze jak najbardziej motywują, ale paradoksalnie jest to bardzo często czynnik, który jest na drugim planie. W danym momencie liczy się coś więcej. Przede wszystkim spójność z tym, czy wierzymy w to, co robimy. I czy faktycznie przynosi to korzyści komuś jeszcze poza nami.

6. Twoja wizja zakłada kogoś poza Tobą

Kiedy jesteś gotowa zatrudnić pierwszego pracownika? Gdy w Twojej wizji firmy jest miejsce dla innych osób. Gdy jest w niej przestrzeń na to, żeby współtworzyli ją z Tobą inni ludzie. Bo niezależnie od tego, na jakim stanowisku dana osoba ma być zatrudniona, będzie współtworzyć Twoją firmę. Dlatego, jeżeli w przyszłości widzisz w swojej firmie więcej osób niż tylko siebie, to najprawdopodobniej jesteś gotowa na zatrudnienie pracownika.

Przekonania, które utrudniają Ci znalezienie dobrego pracownika

Pamiętaj, że mimo, że pieniądze są w tym wszystkim ważne, to najczęściej, kiedy pojawia się myśl “Chcę mieć pracownika”, okazuje się, że finansowo jest już na tyle fajnie, że możesz sobie na tego pracownika pozwolić. Przy czym nie wpadałabym w pułapkę myślenia pod tytułem: “Dopóki nie zarobię dużych pieniędzy, nie mogę nikogo zatrudnić”.

 

Umowa o pracę to jedyne wyjście?

Pozwól, że od razu przejdę do bardzo ważnego przekonania, które bardzo często nam towarzyszy. Przez nie sądzimy, że aby zatrudnić osobę w firmie i mieć osobę, która nas wspiera w naszym biznesie, potrzebujemy zatrudnić kogoś na umowę o pracę.

Moja droga, zadaj sobie pytanie: “Czy na pewno pasuje mi taka forma umowy?”. To, jakie warunki Ci pasują, jest mega istotne. Dlatego warto, abyś sobie najpierw odpowiedziała na to pytanie. Dzięki temu będziesz wiedziała, jak szukać właściwych osób, jak się komunikować i na co zwracać uwagę.

Umowa o pracę nie jest jedyną opcją do zatrudnienia. Coraz więcej firm podzleca zadania innym mikrofirmom, czyli jednoosobowym działalnościom. Warto zastanowić się nad tym, czy chcesz w swoim modelu zatrudniać na umowę o pracę i czy jest to coś, co jest w zgodzie z Tobą. Zastanów się na jakich zasadach chcesz kogoś zatrudniać i co Ci odpowiada.

Często jest tak, że myślimy o umowie o pracę, a później się okazuje, że ta forma z różnych względów zupełnie się nie sprawdza. Na przykład dlatego, że samo założenie tej umowy zakłada podejście “Czy się stoi, czy się leży, pieniądz się należy”. Choć, oczywiście, zależy to od mentalności osoby, która do Was przyjdzie.

 

Niewłaściwa intencja

Moja droga, kiedy chcesz zatrudnia pierwszego pracownika, ważna jest również intencja. Mega ważny jest duch i założenie, które masz z tyłu głowy, gdy się za to zabierasz. Bardzo często patrzymy na budżety i na to, jak ma brzmieć ogłoszenie, a okazuje się, że nie myślimy o podstawowych rzeczach takich jak właśnie intencja, z jaką zatrudniamy. Co dokładnie mam na myśli?

Mam na myśli przekonania, o których tak cały czas trąbię. Są bardzo istotne, bo jeżeli zatrudniamy kogoś z myślą “Będę musiała ciągle nad tym człowiekiem czuwać” to wywoła to takie działanie w Twoim umyśle, że nieświadomie będziesz szukać kogoś, nad kim rzeczywiście musisz czuwać. A może by zamienić to na intencję, która brzmi “To będzie kompetentna i odpowiedzialna osoba”?

To przekonanie wyrasta z historii, które krążą o pracownikach. Te historie sprawiają, że zaczynasz myśleć, że będziesz musiała się tą nową osobą ciągle opiekować. Być taką kurą-matką, która rozłoży nad nią skrzydła, przez co wszystkie gromy będą spadać zawsze na mnie. A może lepiej zamienić tę intencję i powiedzieć sobie: “Zatrudniam pracownika, który będzie się opiekował moją firmą”?

I moja droga, jeszcze jedna utrudniająca sukces intencja, z jaką często zatrudniamy pracowników, brzmi: “Będę musiała tą osobę sprawdzać”. To założenie bazuje na przekonaniu, że pracowników nie można spuścić z oka, bo od razu zaczynają coś kombinować. Możemy zamienić to przekonanie na myśl: “Zatrudnię osobę, której będę mogła zaufać”.

To robi ogromną różnicę w tym, na kogo zwracamy uwagę podczas poszukiwań i kogo przyciągamy naszym ogłoszeniem.

 

Mindset nowego pracownika

Na koniec jeszcze jedna bardzo ważna myśl, którą bardzo często się dzielę w swoich programach z klientkami indywidualnymi: Uważaj na mindset osoby, którą przyjmujecie do zespołu. Jeżeli ma ona dużo różnych negatywnych przekonań odnośnie pieniędzy, to nie możemy spodziewać się, że będzie to miało odzwierciedlenie w późniejszych przychodach.

Naprawdę, znam mnóstwo historii, gdzie jedna osoba “położyła” pracę całego zespołu, a nawet i całej firmy. Dotyczy to zwłaszcza sytuacji, gdy ktoś ma bardzo dużo takich ukrytych przekonań o tym, że coś jest na przykład za drogie.

Warto zwrócić na nie uwagę. Co najlepsze, Twój pracownik wcale nie musi wiedzieć o tym, że je ma. To naszą rolą, jako właścicielek firmy, jest porozmawiać i podać mu pewne narzędzia tak, żeby od razu te przekonania rozpuścić.

 

Mam za małą firmę, żeby mieć pracownika

Na sam koniec zapamiętaj jedno – nie trzeba rozwinąć super biznesu, żeby zatrudnić pierwszego pracownika.

Bardzo często jest tak, że zamiast zastanawiać się nad tym, czy już jesteśmy gotowe i nasze firmy godne tego, żeby zatrudnić pierwszego pracownika, możemy zacząć podzlecać bardzo drobne rzeczy firmom zewnętrznym czy osobom, które po prostu wystawiają nam fakturę.

To wcale nie musi być coś wielkiego. Wręcz polecam testowanie małymi krokami.

Pamiętaj też, że jest jeszcze taka opcja jak praktyki studenckie. Studenci często szukają firm, w których mogą się uczyć. To sytuacja win-win, w ramach której oni muszą zrobić praktyki i znaleźć kogoś, kto podzieli się wiedzą, a Tobie przyda się ich pomoc w bardzo drobnych rzeczach. Możesz też szukać studentów, którzy chcą po prostu sobie dorobić do swojego miesięcznego budżetu. Jest wiele utalentowanych młodych ludzi, którzy robią fantastyczne rzeczy i naprawdę śmiało można z nimi współpracować.

Zawsze opowiadam taką anegdotkę o tym, że kiedyś myślałam, że zaoszczędzę grube setki złotych, jeżeli sama wydrukuję bony prezentowe do mojej poradni i rozdam moim klientom. Skontaktowałam się z jedną z lokalnych drukarni i okazało się, że w cenie 50 złotych mam projekt i druk takiej ilości bonów, że zrobienie ich na własną rękę zajęłoby mi kilkanaście godzin.

Do tego Cię zachęcam – aby oszczędzać swój czas i energię, budując swoje biznesy z trochę większym luzem i łatwością.

Do tego, żeby robić to, w czym naprawdę jesteś dobra i co przynosi Twojej firmie pieniądze.

 

Obfitości,

Dorota



Pobierz checklistę 21 praktycznych sposobów, aby pracować mniej a zarabiać więcej: http://bit.ly/2ZDbKfN

 

MIEĆ CZAS I FIRMĘ? TO MOŻLIWE!
Zapisz się na newsletter i otrzymaj bezpłatny WORKBOOK, dzięki któremu postawisz swoje pierwsze solidne kroki w kierunku większej ilości czasu dla siebie.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
PORZĄDKOWANIE ZADAŃ
Zapisz się na newsletter i otrzymaj PDF, który na jednej stronie przeprowadzi Cię przez proces porządkowania zadań.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
POTWIERDŹ E-MAIL
Sprawdź proszę pocztę i potwierdź maila, klikając w wysłany link. Po kliknięciu zostaniesz przekierowany do strony z plikiem PDF.
 Twój e-mail jest u mnie bezpieczny, a treści przesyłane wysoce wyselekcjonowane.
Jeżeli go nie widzisz, sprawdź SPAM - mógł tam trafić przez pomyłkę.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ MACIERZY IDEI, aby uporządkować swoje pomysły i wybrać te najpotrzebniejsze właśnie teraz!
Fantastycznie! Email
z linkiem już do Ciebie leci!
Jeżeli nie znajdziesz wiadomości w swojej skrzynce to zajrzyj do folderu SPAM - być może tam wylądował.
Pobierz darmową listę narzędzi
Zapisz się na listę i pobierz listę narzędzi do automatyzacji i rozwijania firmy wraz z praktycznym opisem, której sama używam!
Hurra, bezpłatne narzędzie za chwilkę będzie w Twoich rękach!
Zapisz się na listę i pobierz KARTĘ DIAGNOSTYKI FIRMY, aby sprawdzić na ile dokładnie Twoja firma jest dopasowana do Ciebie.
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz LISTĘ 18 PRZEKONAŃ I UNIWERSALNĄ METODĘ ICH ZMIANY, aby Twoja firma mogła się sprawnie rozwijać w zgodzie z Tobą!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz ARKUSZ TWORZENIA MODELU OFEROWANIA , aby nadać konkretna strukturę Twojej ofercie i przyciągnąć prawdziwych klientów!
Pobierz darmowe narzędzie
Zapisz się na listę i pobierz narzędzie do UPORZĄDKOWANIA ZADAŃ WŁAŚCICIELKI, aby wiedzieć, czym naprawdę masz się zająć we własnej firmie teraz!
ZNAJDŹ KLIENTA IDEALNEGO I DOPASUJ DO NIEGO OFERTĘ
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
3-MINUTOWA DIAGNOSTYKA TWOJEJ FIRMY
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
ZAMKNIĘCIE FIRMY - KIEDY POWIEDZIEĆ SOBIE DOŚĆ?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NOTATKI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
KLAROWNEJ WYCENY TWOJEGO CZASU
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ ARKUSZ DO OBLICZENIA
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
UPORZĄDKUJ FIRMĘ W 5 DNI!
ZAPISZ SIĘ NA WYZWANIE I KROK PO KROKU
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
  • zdiagnozujesz obszary, które działają, a które są do poprawienia
  • określisz komu konkretnie służy Twoja firma i jak docierać do właściwych klientów
  • jasno określisz cel biznesowy, aby pracować sprawniej i efektywniej
Przekonania blokujące rozwój firmy i jak sobie z nimi poradzić
Zapisz się na listę i zarezerwuj miejsce na webinar
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
STWÓRZ KLAROWNE GRANICE - SPECJALNE NARZĘDZIE
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ NARZĘDZIE
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.
21 PRAKTYCZNYCH SPOSOBÓW, ABY ZARABIAĆ WIĘCEJ PRACUJĄC MNIEJ
POBIERZ CHECKLISTĘ Z OPISEM
Twój adres jest tutaj bezpieczny.
JAK DOPASOWAĆ MODEL FIRMY DO SIEBIE?
ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ I ODBIERZ PRAKTYCZNE NOTATKI PDF Z LINKAMI
Zero spamu, sam konkret. I w każdej chwili możesz się wypisać.